Beter slapen met de Yoga Nidra…..

Beter slapen, dieper ontspannen, energie opdoen….en dat door helemaal niets doen? Dat vraagt om een uitleg!

Veel mensen gaan slapen met verkrampte spieren, emoties en gedachten van de dag. Tijdens de Yoga Nidra laat je deze spanning stap voor stap los, zodat je helemaal tot rust kunt komen en je batterij weer op kunt laden. Een half uur Yoga Nidra geeft daardoor evenveel rust als twee uur slaap.

Yoga Nidra is een diepe ontspanningstechniek om fysiek, mentaal en emotioneel te ontspannen. Deze yogavorm heeft zich in India bewezen in het overwinnen van slapeloosheid en stress en kan helpen beter om te gaan met emoties als angst, woede, verdriet en somberheid.

Tijdens de oefening lig je op je rug op een mat en trek je je zintuigen terug, alleen het voelen en luisteren blijft actief. Hoewel Yoga Nidra ook wel ‘diepe yogaslaap’ wordt genoemd is het niet de bedoeling dat je gaat slapen. Het lichaam slaapt, maar de geest blijft alert waardoor je in een meditatieve staat komt tussen slapen en wakker zijn in. Misschien ken je dat gevoel wel die paar seconden voordat je in slaap valt? Dat is wat de meeste mensen ervaren tijdens deze oefening. Tijdens de Yoga Nidra bevindt de hersenactiviteit zich voornamelijk in het alfa-domein. Een heel ontspannen toestand waarin de gedachtestroom tot rust kan komen en je in het lichaam een gevoel van zwaarte ervaart. Val je toch in slaap? Geen probleem, onbewust registreer je de instructies toch en kom je in een diepe ontspanning. Een uur Yoga Nidra is te vergelijken met zo’n vier uur slaap. De Yoga Nidra doen we liggend op een mat en duurt 30 tot 40 minuten. Voorafgaand doen we enkele zachte yoga oefeningen om ons voor te bereiden.

Tijdens de Yoga Nidra doorlopen we verschillende fases, zoals de reis door het lichaam, het volgen en tellen van de ademhaling, tegenstellingen zoals warm en koud, een visualisatie, het herhalen van een wens. Elke stap brengt je dieper in de ontspanning en heeft zijn eigen uitwerking. Geleidelijk word je bewustzijn weer meer naar buiten gebracht en wordt de yoga nidra sessie afgesloten.

De Yoga Nidra is een geweldige oefening voor mensen met stress of slaapproblemen, als je gebroken nachten hebt, herstellende bent van een ziekte of zomaar als cadeautje voor jezelf. Voor de yoga is geen ervaring nodig, de strekkingen zijn zacht en voor iedereen toegankelijk.

Cadeautje:
Yoga Nidra is een ontspanning die veel dieper gaat dan slaap. Het is een staat waarin beide hersenhelften in balans worden gebracht en waarbij het niet nodig is je te concentreren. Je ervaart de oefening als een toeschouwer, zonder actie. Alles in de Yoga Nidra heeft een betekenis en de oefeningen gaan volgens een vaste volgorde. Ook zit er een cadeautje voor jezelf bij: een Sankalpa. Een Sankalpa (besluit of voornemen) is een korte positieve zin, die de diepe lagen van het (onder)bewustzijn beïnvloedt. Dit besluit is bijzonder effectief, omdat je geest heel ontvankelijk is door de ontspannen toestand waarin je verkeert. Voorbeelden van een Sankalpa zijn: Ik ben positief, Ik ben tevreden met mijzelf, ik slaap rustig, ik leer omgaan met…., mijn twijfels lossen op, ik ben geduldig. Voordat je naar de Yoga Nidra komt kun je al een Sankalpa voor jezelf bedenken. Natuurlijk kun je hem ook tijdens de les spontaan laten opkomen.

CD
De Yoga Nidra heb ik samen met een korte ontspanningsoefening op cd opgenomen, zodat je niet afhankelijk bent van groepslessen, maar de oefening kunt doen wanneer nodig. In de winkel op mijn website is een fragment te beluisteren en is de cd te koop. Natuurlijk ook in de zaal tijdens de maandelijkse Yoga Nidra.

Een keer de Yoga Nidra ervaren?
Kijk dan op de agenda van de website voor de volgende workshop!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *