Pijn… Wat kan Mindfulness hierin betekenen?

Pijn kennen we allemaal. Emotionele pijn, pijn van het jezelf veroordelen, schuldgevoel, angst en verlies. Maar ook de lichamelijke pijn. Een zere rug, hoofdpijn, die zeurende schouder….Pijn gaat niemands deurtje voorbij, het hoort bij ons leven. Maar het kan enorm je aandacht trekken en geeft weerstand. We willen ertegen vechten, vluchten. Alles om het maar niet te hoeven voelen. Maar merk jij ook dat er dan juist verkramping komt? Dat juist niet willen meer stress geeft?

Het Boeddhisme kent een verhaal over de twee pijlen. De eerste pijl is de pijn, het ongemak. Bijvoorbeeld rugpijn. Dat is erg vervelend, maar wel iets waar we over het algemeen mee kunnen leven. Maar onmiddellijk over die eerste pijn komt een tweede pijl. Dat is de pijl van angst, verdriet, woede, zorgen. Bovenop de rugpijn komt een heleboel extra pijn waardoor de spanningen alleen maar vergroot worden. We bedenken allerlei strategieën om de pijn kwijt te raken wat ook nog eens enorm veel energie kost.

Het gebrek aan acceptatie is vaak nog pijnlijker dan de pijn zelf….
Tijdens een Mindfulness training leer je kijken naar die pijlen. We brengen juist aandacht, opmerkzaamheid naar pijn en ongemak, onderzoeken het, kunnen tot de ontdekking komen dat sensaties voortdurend veranderen. Dat er zelfs momenten kunnen  zijn dat de pijn even weg is. Maar ook opmerken welke gedachten en emoties er zijn over de pijn, welke ontsnapping strategieën je hanteert. Dit geeft je uiteindelijk de kans om te ontspannen, te openen en de gebruikelijke stroom van reacties te doorbreken waardoor pijn hanteerbaar kan worden. We kunnen ongemak niet wegtoveren, maar je relatie ermee veranderen enorm veel lucht geven.