Hoe zweverig is Mindfulness?

Fantastische gesprekken zijn dat….Nee Mindfulness is te zweverig voor mij. Ik ben al ontspannen. Ik ben te nuchter voor Mindfulness….Mijn vraag is dan: ‘Wat vind jij zweverig? Wat versta je daar eigenlijk onder?’

Mindfulness (inzichtmeditatie) zet je met beide voeten op de grond. Niet op de automatische piloot vanuit emoties reageren. Maar vanuit rust weloverwogen keuzes maken. Niet vechten of vluchten bij moeilijke situaties, maar erbij blijven. Niet als het moeilijk wordt gaan hardlopen, een extra glas wijn nemen, piekeren, klagen, ontploffen…….Maar juist het lef opbrengen om te voelen wat er te voelen valt….je ‘shit’ recht in de ogen durven kijken. Het juist uitnodigen om ervan te leren en bij stress situaties leren ontspannen en jezelf ruimte geven.

Bij Mindfulness berust je niet in je lot….je legt je niet hulpeloos neer bij alle hobbels op je weg. Je leert juist afstand nemen, zodat je vanuit rust in plaats van emoties reageert. Niet al je gedachten direct voor waarheid aan te nemen. Maar kritisch zijn naar je gedachten, je afvragen of het werkelijk waar is wat je denkt. En vandaar uit ruimte nemen. In plaats van in je hoofd te blijven zweven juist contact maken met je lichaam zoals de adem. Voelen of de adem hoog en gestrest is of dat je de adem kunt ontspannen. Je erop kunt focussen in plaats van je gedachten alle kanten op laten vliegen.

Mindfulness geeft inzicht, laat je wakker worden en helder zien wat er in je leven speelt. Om Mindfulness te beoefenen heb je een beetje lef nodig. Vluchten of vechten heeft je tot nu toe weinig meer opgeleverd dan extra stress….Durf jij je ellende toe te laten? Vanuit rust de onrust te aanschouwen? Ik ga graag met diegene in gesprek die dat zweverig vindt…..

Dat mensen yoga, meditatie, Mindfulness zweverig vinden komt helaas nog regelmatig voor…..Hoewel er ook steeds meer mensen zijn die wel aan meditatie doen en de positieve vruchten ervan plukken……In april heb ik eerder een stukje hierover geschreven (was het even vergeten 😉 ) Omdat de stukjes erg van elkaar verschillen laat ik beide staan voor diegene die interesse heeft…..

9 april 2016
Vaak hoor ik mensen zeggen dat ze meditatie zweverig vinden. Ik vraag me dan af wat ze precies met zweverig bedoelen…..Misschien is het wel het onduidelijke beeld van meditatie. Je ziet veel foto’s van mediterende mensen met hun ogen gesloten. Maar wat doen ze dan eigenlijk precies?

Meditatie is een natuurlijke manier om je geest te leren kennen en te trainen.
Bij Mindfulness doen we vooral aan ‘inzichtmeditatie.’ In plaats van onze gedachten maar alle kanten op te laten zweven en bepaalde dingen weg te willen drukken gaan we zitten om onze gedachten te observeren. Je komt tot verrassende ontdekkingen!

Per dag hebben we wel 40.000 tot 70.000 gedachten en wist je dat 70% van deze gedachten negatief gekleurd zijn? Veel dingen die we denken zijn overtuigingen zoals: ‘Ik kan het niet.’ “Zij zal wel denken dat….’ Bij meditatie leer je om de interpretaties te herkennen en te scheiden van feiten. Want wie zegt dat onze overtuigingen allemaal waarheid zijn? Ook leer je emoties, fysieke sensaties en gedachten te scheiden. Patronen te herkennen die ongemerkt stress veroorzaken….

Mindfulness wordt ook wel vertaald als opmerkzaamheid. Bewust zijn….Juist door te kijken naar wat zich binnen in ons afspeelt komt er duidelijkheid en dat geeft rust. De geest wordt wel eens vergeleken als een monkey mind. Een geest met gedachten die als een aapje van tak naar tak springt. In ons hoofd kan het alle kanten opspringen. Herken je het? Met meditatie kun je deze monkey mind een taak geven. Zoals bijvoorbeeld je te concentreren op de adembeweging van de buik. Iedere keer als je gedachten afdwalen (het daadwerkelijke zweven 😉 ), breng je de aandacht weer terug naar de adem. Het geeft je concentratie, een focus en dat geeft rust. Meer controle over je gedachten geeft je meer controle over je emoties.

Naar meditatie wordt veel wetenschappelijk onderzoek gedaan. Er worden positieve effecten gemeten als : beter slapen, minder piekeren, vermindering van pijn, een beter humeur, minder depressie, daling van de bloeddruk. Na 8 weken mediteren zijn er zelfs verdikkingen in de hersenen te vinden die ervoor zorgen dat we minder stressgevoelig zijn. Veel bekende Nederlanders mediteren, steeds meer bedrijven krijgen een meditatieruimte of laten de werknemers een mindfulness training volgen. Mediteren kan op een prachtig kussentje of kleedje, maar ook gewoon op een stoel of tijdens de afwas. Lijkt meditatie jou zweverig? Ik daag je uit om een keer mee te komen doen. Je bent van harte welkom!