Geloof jij alles wat je denkt?

Zijn jouw gedachten soms ook gekmakend? Lees dan het volgende stukje en ontvang 3 handige tips!

Stel je eens voor dat je een hapje neemt van deze citroen. Wat gebeurt er? Misschien voel je dat je mond samentrekt en er meer speeksel komt. Misschien kun je de smaak van de citroen zelfs proeven. Bijzonder hè? En dat terwijl je je het je alleen maar voorstelt. Dat is de manier hoe onze gedachten werken en het lichaam reageert. Door ons iets levendig voor te stellen kunnen er lichamelijke reacties komen waardoor het net lijkt of het echt is.

Met een citroen is dat wel grappig en als je iets positiefs neer wilt zetten kan dit ook heel goed voor je werken. Maar je kunt je voorstellen dat het ook zo werkt als je je zorgen maakt. Dat je een piekergedachte hebt waarop je lichaam reageert. Je gaat zweten, je hart gaat sneller kloppen, de adem schiet omhoog. Door deze reacties lijkt de situatie levensecht en voor je het weet vormt zich een enorm doemscenario waarin je gaat geloven. En nog erger…naar handelen! Laat jij je beperken door je gedachten?

Misschien herken je het volgende voorbeeld wel. Afgelopen jaar had ik veel lichamelijke pijn. Lastig, maar met wat aanpassingen kon ik nog prima functioneren. Niets aan de hand denk je….Maar ondertussen ging mijn hoofd op hol. De meest akelige scenario’s kwamen om de hoek kijken. Het begon met gedachten zoals ‘een yogadocent hoort toch soepel te zijn’ tot ‘straks wordt het alleen maar erger en dan kan ik mijn werk niet meer uitvoeren, dan moet ik stoppen met yogales geven, ik kan niet leven zonder mijn passie, ik heb dan geen inkomsten meer en en en……en uiteindelijk zag ik mezelf bijna zwaar gehandicapt, zonder woning en door mijn geklaag ook nog zonder partner. Is dit gebeurd? Nee natuurlijk niet. Maar ik kan je vertellen dat mijn pijntjes er hierdoor nog een vreselijke dreun bij kregen. Mijn gedachten waren nog pijnlijker dan de pijn zelf!

Herkenbaar? Gedachten als; ‘Dit gaat mij nooit lukken’ Ze vinden mij raar als ik dat doe’ ‘Dit appje moet direct beantwoord worden’ ‘Ik heb de ander teleurgesteld’ ‘Ik durf niet in het openbaar te spreken’ ‘Dit gaat nooit over’……Lees hieronder dan even verder.

Tip 1
Durf eens naar je gedachten te kijken in plaats van ze weg te duwen.
Gedachten werken als een boemerang, hoe harder je ze weg probeert te duwen hoe harder ze terug komen. Juist als je ze bekijkt komt er ruimte om patronen te herkennen, te relativeren en te beslissen of je ze serieus moet nemen of niet.

Tip 2
Vraag je af of je gedachten waar zijn.
Is het wel echt zo zoals jij denkt? En hoe weet je dat dit de waarheid is? Mij heeft Mindfulness erg geholpen dit soort gedachten te herkennen als symptomen van stress in plaats van de absolute waarheid. Een leuke opdracht is om eens een weekje je gedachten te observeren….Hoe vaak verwar je een feit met een overtuiging?

Tip 3
Gooi die zure citroen de deur uit en leer lachen om jezelf!
Humor toelaten werkt zo bevrijdend. In plaats van jezelf af te straffen en te oordelen kun je ook lachen om je fouten en gekke gedachten. Want weet je, we zitten allemaal in hetzelfde schuitje. We hebben allemaal onze oordelen en onzekerheden. In plaats van jezelf nog verder naar beneden te trekken kun je er maar beter de humor van inzien. Daar word je een veel plezieriger mens van!

Mocht je weer eens in doemscenario’s denken, dan hoop ik dat je nog eens aan de citroen denkt. Want hoe echt iets ook kan lijken, het hoeft niet de waarheid te zijn.

Laat je me weten of bovenstaande tips zinvol voor jou zijn? Heb je zelf aanvullende tips of wil je meer weten over bijvoorbeeld de Mindfulness training laat dan hieronder je reactie achter.

Een zonnige groet, Nicole Gort
www.komthuisbijjezelf.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *