De invloed van je adem

Vermoeidheid, hoofdpijn, buikpijn, slaapproblemen, angst, spijsverteringsklachten, stress, malende gedachten, concentratieproblemen, duizeligheid, overgewicht, hoge bloeddruk, misselijkheid, veel transpireren, depressie ……..zijn allemaal klachten die te maken kunnen hebben met een verkeerde manier van ademen…….

Ademen doe je altijd en meestal denk je er niet eens over na. Ieder mens heeft zijn persoonlijke ademritme waardoor hij zich laat leiden. Elke gedachte die je hebt, elke actie en emotie heeft invloed op je ademhaling. En omgekeerd heeft je adem invloed op je emoties en gezondheid. Van nature is de adem ontspannen, volledig en vloeiend.

Tegenwoordig moeten we veel indrukken verwerken en presteren. Dat begint al heel jong. Kinderen op de basisschool hebben al met stress en (faal)angst te maken. Volwassenen kampen met werkdruk, een druk gezinsleven, files, en overvolle agenda’s …………Hierdoor gaan we steeds sneller en oppervlakkiger ademhalen. Ook een te langzame ademhaling komt voor, bijvoorbeeld door het inhouden van de adem tijdens moeilijke momenten. Wetenschappelijk is vastgesteld dat zo’n tachtig procent van de mensen slechts dertig procent van hun totale longcapaciteit gebruiken.

Door spanning en stress ga je sneller en hoger in je borst ademen. Je adem reageert direct op je levensstijl. Als je sneller ademt komt er spanning in je lichaam. Dit voel je niet alleen in je spieren, maar je verbruikt met een snelle adem ook onnodige hoeveelheden energie. Weinig mensen merken iets van deze snellere ademhaling, het sluipt er ongemerkt in. In het begin kun je kleine signalen krijgen die we vaak negeren, maar uiteindelijk kunnen zorgen voor grotere problemen.

Als je sport is het normaal dat je adem hoger en sneller wordt. Het vervelende is alleen dat als je 24 uur per dag te hoog en te snel ademt je lichaam continu het signaal krijgt dat je aan het sporten bent. Zelfs als je ontspannen op een stoel zit. Op die manier loopt je batterijtje leeg en krijg je niet de kans het voldoende aan te vullen.

Adem en overgewicht
Door een goede ademhaling krijgt je lichaam zuurstof binnen dat ervoor zorgt dat voedingsstoffen beter door je lichaam worden opgenomen en dat bij de uitademing de afvalstoffen worden afgevoerd. Mensen met overgewicht ademen meestal te snel wat zorgt voor een langzame stofwisseling. Als je wilt afvallen is het dus belangrijk om rustig te ademen en onder in je buik. Deze buikademhaling stimuleert je buikorganen en je spijsvertering. Daarnaast beïnvloedt je adem je emoties wat weer invloed heeft op je drang om vet en zoet voedsel te eten.

Wat is nu een gezonde ademhaling
Leg eens een hand op je borst en een hand op je buik. Tijdens het ademen voel je waar je de beweging het meest waar kunt nemen. Heb je een ontspannen buikademhaling dan zet je buik uit op de inademing en trekt zich terug op de uitademing. Zittend op een stoel is een ademfrequentie van minder dan tien keer per minuut (in en uit) voldoende. Ontspannen ademen brengt rust in je leven!

Herken je een te snelle ademhaling of stress door middel van de adem, wil je dit veranderen maar weet je niet hoe? Je bent van harte welkom in mijn praktijk. Kijk dan even onder het kopje coaching op deze website.

Nicole Gort                              bloem                                                   

One thought on “De invloed van je adem

  1. Ik heb genoten van het lezen.

Comments are closed.